خانه تاريخي به کارگاه توليد تشک تبديل شد
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 39
نویسنده : مولوی
خانه تاريخي دکتر منصوري با وجود برخورداري از عناصر زيباي معماري همچون حجاري ها و گچ بري هاي متعلق به دوره قاجاريه، در محدوده اجراي طرح تخريب بافت تاريخي شيراز قرار گرفته و بخش هايي آن به کلاس درس افاغنه و کارگاه توليد کارتن و تشک تبديل شده است.

به گزارش مهر، خانه دکتر منصوري سه نسل پيش خانه يکي از پزشکان به نام شهر شيراز بوده و در محله سنگ سياه شيراز قرار گرفته است. اين خانه متعلق به دوران قاجار است و حجاري و گچ بريهاي داخلي و سر در آن، اين خانه را  در ميان خانه هاي موجود در بافت تاريخي شيراز متمايز کرده است.

بخشي از اين خانه تاريخي اکنون به مدرسه چند کلاسه پسران افاغنه تبديل شده است. دانش آموزان در اتاقهايي که معماري کمتري دارند کلاس تشکيل مي دهند ولي بخش ديگري از اين خانه کارگاه توليد تشک و کارتن شده است.

در اين ميان حسيني، مدير مدرسه چند کلاسه پسران افاغنه در خانه منصوري اجازه ورود کودکان به داخل شاه نشين اين خانه را نمي دهد. وي مي گويد: در اتاق شاه نشين را قفل کرده ام. چون احتمال داشت بچه ها با ندانم کاري آسيبي به گچ بري ديوارهاي اين اتاق بزنند.همچنين خانه تاريخي دکتر منصوري در طرح تخريب 57 هکتاري بافت تاريخي شيراز قرار گرفته و قرار است در قالب اجراي اين طرح تخريب شود.

مهدي پارسايي، دانش آموخته معماري با بيان اينکه بيشتر خانه هاي تاريخي در معرض فرسودگي قرار گرفته و رها شده اند ، مي گويد: خانه دکتر منضوري که متعلق به دوره قاجاريه است بنايي ارزشمندي با دو حياط اندروني و بيروني است که بخشهايي از آن به عنوان کارگاه توليد کارتن و تشک استفاده مي شود و در بخش سالم خانه افاغنه درس مي خوانند.

پارسايي ادامه مي دهد: وقتي بنايي به دست اتباع بيگانه مي افتد يعني اينکه آن بنا براي ما مهم نيست و نمي توانيم براي حفظ آن اقدامي انجام دهيم.به فرض اينکه  افرادي که اکنون از اين خانه به عنوان مدرسه استفاده مي کنند  افرادي دلسوز باشند اما بودجه و پولي براي مرمت آن خانه ندارند که بتوانند از آن نگهداري کنند. در نتيجه اين فضاها هر چند که عامل تخريب انساني را لحاظ نکنيم باز هم در معرض فرسايش قرار دارند.



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: